FANDOM

Sosna na Sokolicy

Sosna na Sokolicy

Pieninki - grzbiet górski w Pieninach Właściwych, położony na północny wschód od masywu Trzech Koron. Jest najdalej na wschód wysuniętą częścią polskich Pienin Właściwych. Północnym, wschodnim i częściowo południowym ograniczeniem jest przełomowa dolina Dunajca, od południa stoki Pieninek opadają również do równoległej doliny Pienińskiego Potoku, oddzielającej grzbiet od grupy Trzech Koron. Za zachodni koniec pasma przyjmuje się Bajków Groń (716 m n.p.m.). Wschodnia połowa grani, wyniesiona wysoko (300-350 m) nad okoliczne obniżenia, jest w wielu miejscach skalista i, od strony Dunajca, popodcinana pionowymi wapiennymi urwiskami. Zachodnia część charakteryzuje się mniejszą stromizną stoków. Grzbiet Pieninek ma kierunek przebiegu wschód-zachód, na wschodzie północny zachód-południowy wschód.

Najważniejsze szczyty Edytuj

Widok z Sokolicy 1

Widok z Sokolicy na Dunajec i Przechodni Wierch

  • Bajków Groń - 716 m n.p.m.
  • Sutrówka - 749 m n.p.m.
  • Białe Skały
  • Ociemny Wierch - 740 m n.p.m.
  • Czerteż - 774 m n.p.m.
  • Czertezik - 772 m n.p.m.
  • Sokolica - 747 m n.p.m.
  • Przechodni Wierch - 552 m n.p.m.

Pomiędzy Czertezikiem a Sokolicą znajduje się dość głęboka przełęcz Sosnów (650 m n.p.m.). Sokolica sąsiaduje ponadto z ostatnim na wschodzie szczytem Pieninek - charakterystycznym Przechodnim Wierchem - przez przełęcz Przechodki Wielkie.

Szlaki turystyczne Edytuj

Sokolica2

Urwiska Sokolicy od strony Dunajca

Wzdłuż pasma Pieninek, z przeł. Szopka aż do Sokolicy, biegnie niebiesko znakowana Sokola Perć. W większości wiedzie ona samą granią, lecz miejscami (np. pod Sokolicą) trawersuje ją od północy. Szlak ten często zbliża się do stromych południowych urwisk i jest w takich miejscach zabezpieczony metalowymi barierkami. Za Sokolicą Perć schodzi do Szczawnicy. Od północy do Sokolej Perci dochodzą trzy szlaki z Krościenka:

  • żółty (Krościenko - Szopka - Sromowce Niżne) na pn. od wierzchołka Bajków Gronia
  • zielony (Krościenko - Czertezik) na niewielkich przełęczach po obu stronach Czerteża
  • zielony (Krościenko - przełęcz Sosnów) na przełęczy Sosnów

Skaliste szczyty Sokolicy, Czerteża, Czertezika i miejscami Białych Skał, są bardzo atrakcyjnymi turystycznie punktami widokowymi na Przełom Dunajca, masyw Trzech Koron, Pieniny słowackie, a z Sokolicy widać również Małe Pieniny.