FANDOM

Castle in Niedzica.

Zamek w Niedzicy nad Jeziorem Czorsztyńskim

Jezioro Czorsztyn

Jezioro Czorsztyńskie i zamek w Czorsztynie

Jezioro Czorsztyńskie - sztuczne jezioro zaporowe; najpojemniejszy zbiornik wodny na Dunajcu. Budowa, zakłócana protestami ekologów, trwała od 1976 do 1997 r. Jezioro jest położone pomiędzy Pieninami Spiskimi a gorczańskim Pasmem Lubania. Ciągnie się od Dębna do Niedzicy na długości 8 km, szerokość dochodzi do 1,5 km. Powierzchnia wynosi ok. 13 km², całkowita pojemność - 234 mln m³, a woda znajduje się na wysokości ok. 530 m n.p.m. Spiętrzająca wodę Dunajca zapora leży w Niedzicy Zamku. Ma wysokość 56 m i długość 404 m. Wewnątrz jest elektrownia wodna mogąca w ciągu roku wytworzyć 200 mln kWh energii. Wnętrze zapory udostępniono turystom do zwiedzania. Niedługo po oddaniu do użytku, w lipcu 1997 r., jezioro ochroniło Pieniny przed falą powodziową.

Poza produkcją energii elektrycznej i regulacją poziomu wody w Dunajcu, jezioro pełni funkcje rekreacyjno-turystyczne. Na brzegach powstały kąpieliska, plaże oraz przystanie żeglarskie, np. Zamajerz w Niedzicy. Pływają również statki turystyczne - z Niedzicy dookoła jeziora "Harnaś" oraz przewożąca turystów pomiędzy Niedzicą a Czorsztynem "Biała Dama".