FANDOM

Beskid Sądecki - grupa górska położona w Karpatach Zachodnich, zaliczana do Beskidów Zachodnich. Charakteryzuje się prawie całkowitym zalesieniem i typową dla Beskidów budową fliszową. Najwyższym szczytem jest Radziejowa (1262 m n.p.m.).

Jaworzyna

Kolejka na Jaworzynę

Graniczy:

  • od północy:
    • z Beskidem Wyspowym (przez dolinę Dunajca)
    • z Kotliną Sądecką
    • z Beskidem Niskim (przez dolinę Kamienicy)
  • od zachodu:
  • od południa:
    • z Pieninami (przez doliny Dunajca i Grajcarka)
    • z Górami Lubowelskimi (przez dolinę Popradu) - na Słowacji
    • z Górami Czerchowskimi (przez dolinę rzeki Topľa) - na Słowacji
  • od wschodu:
    • z Beskidem Niskim (przez dolinę Mochnaczki i Przełęcz Tylicką).

Leżące na Słowacji Góry Lubowelskie (po słowacku Ľubovnianska vrchovina) bywają również zaliczane do Beskidu Sądeckiego jako jego słowacka część.

PodziałEdytuj

Przez środek Beskidu Sądeckiego przepływa Poprad, który dzieli region na dwie części:

  • Pasmo Jaworzyny Krynickiej
  • Pasmo Radziejowej.
Rytro zamek

Ruiny zamku w Rytrze

Pasmo Jaworzyny leży na wschód od Popradu; jest nieco niższe i rozleglejsze. Najwyższa góra to Jaworzyna Krynicka (1114 m n.p.m.). Znajdują się tu 3 uzdrowiskowe miasta: Krynica Zdrój, Muszyna oraz Piwniczna Zdrój. Pasmo Radziejowej usytuowane jest bardziej na zachód. Jest nieco mniejsze ale za to wyższe. Znajduje się tu Szczawnica oraz częściowo Krościenko nad Dunajcem.

TurystykaEdytuj

Beskid Sądecki nie należy do najciekawszych pasm górskich w Polsce, ale tutejsza turystyka skupia się głównie w miejscowościach sanatoryjnych. Wielu turystów przyjeżdża też zimą, gdyż występują tu dość duże ośrodki sportów zimowych (Krynica, Wierchomla, Sucha Dolina w Piwnicznej). Znajduje się także trochę zabytków - w Paśmie Jaworzyny są stare cerkwie, a w Rytrze ruiny zamku. W samych górach nie brakuje szlaków, ale jest to jedno z pasm górskich o największej w kraju lesistości i mało jest punktów widokowych, jednak na Radziejowej, szczelnie pokrytej lasem, stanęła jedyna w regionie wieża widokowa - roztacza się z niej panorama na wszystkie strony. W części wschodniej najczęściej "zdobywaną" górą jest Jaworzyna - z uwagi na najdłuższą w Polsce (2211 m) kolejkę gondolową z Krynicy.